Blogvertiser

lördag 22 januari 2011

Egypten

Nyss hemkommen från en semester resa till Egypten (Hurghada).
Flygplatsen i Hurghada är väl i storleksordningen så som Landvetter ungefär fast med 10 ggr mer trafik då.
Vilket naturligtvis medför en del problem. 4 passkontroller med 2 visumkontroller.
Lite grand ett totalt kaos och en fruktansvärd röra över det hela.
Men igenom kom vi och vidare ut mot bussen.
Vart 10 meter står det en person och visar vägen. (personalkostnaderna i Egypten är troligen löjligt låga).
Resan till hotellet skedde i mörker så staden såg vi inget av ...då..
Hotellet var helt perfekt, Arabia Azur. Eget korallrev, två laguner, en stor pir med restaurang på och solstolar, strand, palmer...hela grejen..

Man slogs av mängden personal på detta enormt till ytan stora hotell. Ingenstans man gick såg man mindre är 3-4 stk som passade upp. Återigen tänkte jag att lönerna måste vara i det närmaste obefintliga. Det fanns flera hundra på hotellet som arbetade med olika saker.

Det är en annan kultur där nere. Helst klart. Man dricksar alla hela tiden annars är man ohövlig. Men det är klart, det är väl det dom lever på med tanke på att deras löner troligen är ett skämt.
Jag har aldrig bränt så mycket pengar när jag haft all inclusive....men som svensk har man ju råd ändå.

Är man trevlig och respekterar dom så får man tillbaks mycket god service. Vi fick det. Sällan blivit så uppassad.

Däremot lade jag märke till hur snorkiga tyskar som lekte kungar blev baktalade av personalen ( på arabiska, man såg på deras ansiktsutryck och kroppsspråk hur det låg till) men aldrig så vederbörande såg.
Förövrigt var tyskarna lite väl spydiga och ansåg sig vara förmer än andra. Det gällde en del öststatsfolk (rysktalande) med.

Antar att personalen såg skillnad på var alla kom ifrån. Vi var Svenskar. Det såg dom direkt. Och vi fick faktiskt ett bättre bemötande delvis tack vare det är jag övertygad om.

Att handla i Egypten är en mardröm för en Svensk.
Ingen talar om vilket pris som gäller, det skall göras upp om det när man valt sina grejer och då är det inte längre möjligt att dra sig ur affären. Det är en skymf och kan sluta illa helt enkelt.
Så...ett tips...försök ta reda på marknadsvärdet på det du söker INNAN du ens går in i en affär. Och fråga inte affärsidkaren om priset. Då är det försent, du har börjat förhandla om en affär...

Jag säger bara , jag kommer inte att shoppa i det landet igen. Aldeles för jobbigt.

Vi hade turen att få åka med på en snorklingstripp ut i röda havet. En heldag.
Det var en upplevelse det!
Väldigt kul att se alla dessa fiskar i korallreven. Fast ingen haj såg vi. Delfiner och muränor och lite annat smått o gott i alla möjliga färger och storlekar.

Veckan flöt på ganska bra. Trevligt hotell, rekommenderas.

En reflektion på det Egyptiska samhället..

Det verkar vara ett slags kaos som har sin egen drivkraft. Jag tror att hela samhället bygger på rena överlevnadsinstinkter. För det verkar som om ingen bryr sig ett skit om det allmäna.
Vart tionde gatulyckta fungerade kanske, resten var sönder. Brunnslocken saknades i gatorna. Mitt i staden var det en soptipp. Antagligen en rivningstomt.
Förövrigt har jag aldrig i hela mitt liv sett ett skitigare och skräpigare ställe.
Det fick avenyn en söndagsmorgon efter göteborgskalaset att se städat ut. Rent pedantskött i jämförelsen.

Det är verkligen synd att Egyptierna tar så dåligt hand om sitt land, för det finns ju så mycket att se egentligen.
Naturupplevelserna är ju en stor turistgrej för dom, men ligger det en massa skit överallt vill ingen ha det längre.

När jag snorklade i havet såg sag en hel del plastpåsar och annat lättrörligt skräp i havet. Fan, det är ju en miljökatastrof egentligen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar