Blogvertiser

måndag 28 februari 2011

Volontärer och poliser

Göteborgspolisen söker 30 volontärer som skall hjälpa till.

Den 16 mars klockan 18.00 hålls mötet i polishuset på Ernst Fontells plats (Skånegatan).

Hjälpen dom tänkt sig är allt från demonstrationer till att kontakta brottsoffer och vittnen. Naturligtvis får inte dessa volontärer polismans befogenheter.

Kanske kan detta vara till hjälp för polismakten?

Personligen anser jag att polisen snarare behöver mer civil personal.
Allt för många poliser sitter bakom skrivbordet, vilket inte är så bra.
Buset är ju där ute. I verkligheten.
Civil personal som hjälper till med rapportering och samband etc, skulle alldeles säkert bidra till effektivitet.


Stockholmspolisens volontär hemsida.
Så blir du volontär.

1 kommentar:

  1. Den som hade gjort ett besök i Göteborg på sextiotalet hade kunnat träffa slottskogspoliser. Men också flottiljpoliser från Säve. Militärpoliser från respektive förband, det fanns artilleri, luftvärn och kustartilleri. Sen var hamnen full av tullare som ju var en sorts polis. Det fanns fotvandrande polis, radiobilar och vakter vid evenemang. Ebbe Carlsson var ju från Göteborg och var hemlig polis på Sahlgrenska och kollade upp så att inte de stygga kommunistiska sjuksköterskorna skulle sabotera en eventuell mobilisering. Sen fanns det driftvärn på en massa företag som hade polisiära uppgifter. Speciellt lätta att lägga märke till var SJ:s och Televerkets driftvärn som marscherade runt i uniform!

    Vilka häftiga parader man kunde anordna! Tänk er, halva stan hade uniform hemma. Vilken nationaldag det hade kunnat bli med kolonner längs hela Avenyn som började i Biskopsgården, minst. Vilken kraft och vilken kåranda!

    Men. Det fanns ett aber. Clark Olofsson... jag träffade honom på skolgården. Den lille mannen kom fram till mig och mina kompisar och tog i hand och sade "Hej! Jag skulle egentligen gå i er klass. Men dom har satt mig i hjälpklassen i källaren, så vi får se senare.."

    Några år senare hade han hela gänget efter sig, dolde sig i grottor och hade hemskt mycket pengar.

    Polis är nog bra, men gåpåmod och fräckhet är bättre!!!

    Jag håller nog mest på... nej vad jag svamlar usch

    SvaraRadera