Blogvertiser

tisdag 5 april 2011

Mön(S)ter staden Göteborg..

Upplopp och förstörelse i Backa nu igen.
Något är fel, väldigt fel. Den styrande eliten i Göteborg har misslyckats.
Den socialdemokratiska mönsterstaden är ett misslyckande.
De som bor i Backa och utför dessa handlingar känner sig med stor sannolikhet inte särskilt delaktiga i samhället kan man tro.
"Håkan Bredinge gruppchef för områdespolisen i Backa påpekar att han inte vet exakt vilka som deltog i tisdagsnattens bilbränningar men säger att det med stor sannolikhet rör sig om samma grupp av unga män som var inblandade i oroligheterna sensommaren 2009.

- Det finns ett gäng ungdomar i Backa som inte gillar oss, och inte gillar samhället."

Och vad beror det på? Har kommunpolitikerna någon koll på läget undrar jag?
Eller är man fullt upptagen med att driva igenom politik som inte har folklig förankring?
För det är ändå så att ju fler beslut som fattas utan att folket får vara med ju större blir klyftan mellan dessa.
Och i första hand ser vi det när ungdomen spårar ur.
Ungdomen har inte samma spärrar som de vuxna. Men de ser och hör.
Om de vuxna tappar tron och tilliten till makten smittar det av sig och så händer det grejer..

Det är min analys..

14 kommentarer:

  1. hmm... är det inte dags att inse att det inte kommer att spela någon roll för dessa personer vilket parti som styr staden. Det är ju knappast fråga om en politisk manifestation, snarare kriminella personer som utför kriminella handlingar. Dags att sluta snacka och se till att ta till med hårdhandskarna enligt min uppfattning, dialogvägen har inte gett resultat...

    /Mr PotatoHead

    SvaraRadera
  2. Jag tror lösningen på problemet är att pausa massinvandringen till Sverige. Invasionen av analfabeter och våldsverkare från Mellanöstern och Afrika destabiliserar hela samhället.

    /Rollo

    SvaraRadera
  3. Rollo. Visst skall man inte dalta. Men att hitta orsaken är ganska viktigt för att motverka att det växer och blir än värre.
    Jag upplever det som att politikerna låter sina ideologier agera skygglappar och att man därmed bortser från en del logiska anledningar för man vill inte se dom.
    Det behövs mindre snack och mer verkstad.

    SvaraRadera
  4. Håller med Rollo: "Invasionen av analfabeter och våldsverkare från Mellanöstern och Afrika destabiliserar hela samhället."

    Huvudet på spiken, men vill tillägga att en hel del av dessa skadedjur är balkaneser.

    SvaraRadera
  5. Nu blandar ni in politik i något som inte har med politik att göra.
    Tror du verkligen att beslut som skulle ge fler lekparker, eller ett extra fritidsställe skulle minska på bilbränderna när dessa idioter redan är förlorade. De tycker det är roligt att hänga på alla, att skapa uppståndelse. Detta är inget uppror, utan jävelskap av ungdomar på en ny nivå. Sånt måste mötas med motstånd på en annan nivå.

    Jag är ingen som placerar folk i fack baserat på deras ursprung.
    Dock så placerar jag folk i fack baserat på vad de säger och deras handlingar.
    Dessa individer som förstör för de andra i områdena är rent ut sagt idioter och de borde placeras hos psykosvård för omprogrammering. De är helt enkelt så körda i huvudet och bortom all räddning. Har du ingen spärr i huvudet som hindrar dig från att hota en människa med vapen, sätt eld på bilar osv… så har du ingen förståelse eller medkänsla. Detta gäller även alla andra brott där du påverkar andra människor.
    Utan en moralisk kompass och medkänsla så är du inte anpassad för att leva i det svenska samhället, eller ens förtjänar det.
    De vet inte vad som är rätt och fel helt enkelt.

    Jag är så djuriskt arg på dessa individer och deras inkompententa föräldrar som har misslyckats med att lära dom rätt och fel samt medkänsla.
    Två väldigt viktiga egenskaper som många av dagens föräldrar inte lär ut sina barn och ungdomar. De blir lärda att de får göra precis som de vill och kan få precis vad de vill. Man vill ju inte att det ska bli bråk?

    Många hävdar att det också har med jobben att göra.
    Det har inget med arbete att göra, de flesta som gör dessa dåden är säkert runt 18 år och går fortfarande i gymnasiet, eller rättare sagt borde gå i gymnasiet istället för att kasta sten och elda bilar.

    Och de som är i arbetsför ålder borde skärpa sig, gå en KY-utbildning, plugga upp betygen i de du har svårt med eller höja dom för att få högskolemöjlighet. Det är deras egna fel att dom sitter där de gör, och de flesta gillar det säkert.

    Jag tycker det är dåligt att skylla på göteborg stad, polisen eller alla andra instanser. Var är föräldrarna som borde vara ute där på nätterna och sätta stopp för detta. Var är föräldrarna som ska hålla inne sina ungdomar från och med igår för att förhindra detta.

    Var är föräldrarnas kontroll? Nu är det dags för att er stiga in och göra ert jobb. Ut med er ikväll och styr upp situationen, istället för att skylla på polisen för att de inte lyckades banka in vett i skallen på era barn/ungdomar.

    Är så...så besviken och hoppas på bättring i framtiden.
    Det var bättre förr, ju förr desto bättre.

    SvaraRadera
  6. Jag tror inte heller på lekplatser men var fick du det från?

    Orsaken till dessa problem tror jag är ganska långt tillbaks i tiden.
    Jag är själv uppväxt i Hjällbo på 70-80 talet och kunde där se och uppleva hur socialtjänsten var gång en ledig lägenhet dök upp placerade ut någon form av missbrukare eller någon med psykproblem eller en flykting osv.
    Det är inte fel att hjälpa dessa människor men när man aktivt koncentrerar dessa till ett fåtal områden blir det naturligtvis problem förr eller senare.
    En följd av den politiken var att alla "vanliga" familjer flyttade vilket accelererade den här processen.

    Nu har barnen från dessa områden växt upp och fått egna barn.
    Hur stor tro på samhället tror ni att föräldrarna har och är det konstigt att barnen spårar ut då?

    Vi måste ta lärdom av vår egen historia och tänka till lite.
    Det finns inga enkla lösningar. Detta är ett skapat problem som kommer ta generationer att helt och hållet sudda ut.

    Men vi måste börja nu.

    Och jag blir orolig när sossarna menar att Göteborg är deras huvudstad (detta har dom faktiskt sagt).

    De som sa detta växte inte upp i Hjällbo med mig och mina kamrater! Det betvivlar jag starkt.

    Det är en tanke jag har i varje fall. Mina egna högst personliga funderingar.

    SvaraRadera
  7. Det är våra gamla 7 riksdagspartier som skapat dessa förorter, där segregation, utanförskap, och laglöshet råder.
    Man har i 30 år försökt förverkliga sina drömmar om det perfekta multikulturella samhället, men vars resultat vi nu ser.
    Och har så gjort sedan många år tillbaka.

    SvaraRadera
  8. Det handlar inte om politik. När det brann i dessa områden senast skreks det om att ingen lyssnar på dem. När de sedan fick frågan vad de ville så verkade de inte veta det själva.
    Det är bara att inse att en del människor inte är det minsta intresserade att delta i ett demokratiskt samhälle. De gör vad de gör för att de väljer det och ingen sätter stopp för det.
    Jag hittade på en del skit som tonåring, för att det var kul -inte för att göra uppror. Det var kul också ända tills vi åkte dit. Sen var det slut med det. Sätt dit skitungarna och det hårt, för allas skull och inte minst deras egen!

    /Jesper

    SvaraRadera
  9. Förra gången det brändes bilar, -09, så var det en kille, kanske 17-18 år som fick uttala sig i radio. Utan någon som helst konkret och direkt motfråga från journalisten, fick han klaga fritt.

    Han klagade över bristen på pengar. Han talade om hur "alla andra" köpte nya mobiltelefoner varje månad, kläder för tusentals kronor, åkte utomlands på semester, m m. Han menade att dom inte hade någon framtidstro. Samhället hade svikit dom.

    Brist på pengar? Vem har inte brist på pengar. I Backa/Brunnsbo bor till största delen sk vanligt folk, vanliga arbetare. Hur mycket pengar har dom?

    Själv är jag förtidspensionär pga en kronisk sjukdom. Vilken framtidstro har jag? Hur mycket pengar har jag? Min man är vanlig verkstadsarbetare.

    Min mobil köpte jag för knappt 400 kr på Clas Ohlson för snart 6 år sedan. Min man har en likadan som han köpte året efter, när hans gamla liknande gick sönder. Vi har en nästan 20 år gammal Volvo. Vi åker aldrig utomlands. Kläder? Ja, vi kan ju inte gå nakna, men några stora mängder är det inte. Tror det var ett halvår sedan jag köpte något. För min man säkert ett år. Inte är det några exklusiva märkeskläder utan mestadels postorder.

    Ska jag kanske gå ut på parkeringen och bränna några bilar för att demonstrera. Dra med mig alla sjuka, pensionerade, arbetslösa eller andra människor som inte har det så glamoröst.

    Sedan är det den där hedern som många invandrare är så rädda om. Dom blir så kränkta av allt. Säg till en invandrare att han/hon gör något fel och du får genast käft tillbaka eller ett finger. Eller så vänder dom sig till diskrimineringsombudsmannen och får pengar i ersättning för kränkningen.

    Det är kanske det man skulle göra. Vända sig till DO och kräva ersättning för den kränkning det innebär att vara rädd i sitt eget bostadsområde, att vara rädd för att min egendom ska bli förstörd av några stackars oförstådda ungdomar utan framtidstro.

    Nej, jag är så trött, erbarmeligt trött, på att höra gnället från vissa ungdomar.

    /Tanten

    SvaraRadera
  10. Det finns en, och endast en, sak att göra från samhällets sida för att sätta P för det empatistörda huliganbeteende vi nu ser hos vissa ungdomar i Backa och på andra platser i Sverige. Sätt in stora resurser i form av Polis, med fria händer att om så visar sig nödvändigt använda grovt våld för att gripa och lagföra de skyldiga. Tyvärr är det enda språk de här killarna förstår makt & våld. Då skall de också bemötas med det. Som det ser ut idag skrattar de bara åt våra impotenta "dialogpoliser" som helst vill bjuda på fika och vara "goa gubbar" med ligisterna.

    Nej, det är ingen optimal lösning, långt ifrån, men det enda som kvarstår för att skydda allmänheten och samhället i stort är att se till att låsa in packet. Och i de fall där man kan bevisa att deras föräldrar är ansvariga, pga att ungdomarna är omyndiga, skall föräldrarna dömas till kännbara straff.

    / Tålamodet är slut!

    SvaraRadera
  11. Ja, "Tanten", jag håller med dig! Det kanske vi skulle ha gjort när vi var lite yngre men jag undrar om det fanns något som hette DO, då. Jag var i alla fall inte upplyst om det. Då hette det " kämpa för det du vill, använd sunda förnuftet och använd hjärnan". Sverige var gult och blått och det fanns en massa drömmar som skulle bli gjorda. Men tyvärr det fanns fanns inte plats för dem, det kom kom hit en massa invandrare och deras drömmar räknades först. Svensken fick stå tillbaka.

    SvaraRadera
  12. Det jag menar med lekplatser är "ungdomsgårdar" och faktiskt lekplatser. Det är typiskt sådana saker som politiker kan bestämma, tex att lekplatsen i slottsskogen skall få en 2 miljoners investering, för att den är för liten. Sånt kan de tydligen bestämma... Men den ligger ju i "linne", där måste vi prioritera...

    Jag vet personligen att de tycker svenska fikapolisen är mesar och de känner att de har makten över dom.
    Jag kanske inte anser att våld ska mötas med våld, men lite hårdare tag iallafall. Istället för att stå på sidolinjen och inte göra något.
    Nu får de ju som de vill.
    Skitungar ska straffas hårt, och ännu bättre deras föräldrar ska straffas hårdare.
    De kommer inte lära sig något utan någon typ av straff. Faktiskt, det är så man lär sig. Det är så man lär barn. Gör något bra, få något bra. Gör något dåligt, få ett straff.
    Bra handlingar ska belönas, dåliga handlingar ska straffas. Det kallas för beteendelärning och definitionen av ens rätt och fel.

    Jag måste också hålla med tanten. Jag såg det klippet också. Det är tydligen standard överallt i sverige.
    Man måste tydligen vara bättre än sin kompis, granne, klasskamrat osv... Köpa ny telefon, senaste kepsmodet med klisterlappar kvar för tusenlappar osv...
    Hela tiden ska det vara bling bling...
    Man måste ingenting.
    Jag köper ny telefon var annat år och jag tycker jag lyxar till det.
    Bortskämda skitungar. Allt ska ges dom nu, och får dom inte det nu så har samhället svikit dom. Vad hände med att kämpa för att få sitt? Allt ska vara så jäkla lätt nu för tiden. Jag låter ju jättegammal när jag säger detta, och jag är en grabb som är 27 år gammal och växte upp i en arbetarklassfamilj.

    Jag tycker vi ska sluta anklaga samhället och börja anklaga föräldrar och deras barn(vuxna barn också). Det är de som har skapat detta.

    Att gräva ner sig i sin egna skit och sen skylla på alla andra, istället för att ta tag i det hela och göra något åt det. Det finns så många lata där ute, det är skrämmande.

    Som en slutnot:
    Var fan är deras föräldrar?

    SvaraRadera
  13. Jag är själv uppväxt i backa det var inte lika som förr i backa har fått nog vad som händer i backa jag bor ej där mer nu

    SvaraRadera
  14. 1. Det är inte samhällets fel att folk och familjer beter sig som idioter.

    2. Det är inte synd om alla människor, alla har ett eget ansvar.

    3. Det är inte fel att ha en betydligt mer restriktiv invandringspolitik. Man är inte rasist för det.

    4. Att media och regering har låtit oss alla tro att det är Sverige och VI som är problemet när det egentligen är människorna som kommer hit som det är fel på, gör mig vansinnig.

    5. De har fått sin chans. Biljett tillbaks direkt anser jag. Hårt men, vi kan inte ha hand om alla (som S hela tiden har velat).

    6. Det här går åt h-vete om ingen gör något nu. Ni som annars inte besöker Backa, Frölunda, Kortedala etc - ni kan ju ge er dit, gärna på sena kvällar och nätter. Ensamma flickor rekommenderas särskilt. Regeringsföreträdare kan komma hit med. Välkomna!

    Nu är jag syrlig som skam, men jag är så förbannad!!!!!

    /ickerasist som fått nog

    SvaraRadera