Blogvertiser

tisdag 24 maj 2011

Är det ok att ta emot förtryckarnas pengar?

Frågetecken och tankar kring moskén vid ramberget på hisingen i Göteborg och annat.

Det är ett fritt land vi lever i och vi har religionsfrihet. Det är saker vi skall bevara och skydda.
Det är klart att muslimerna skall få bygga en moské om dom vill.

Men.

Den nya Moskén i Göteborg är finansierad av Saudiarabien som är en diktatur med en fundamentalistisk hållning till islam.
Wahhabismen som deras statsreligion heter tillåter inga nytolkningar av koranen.
Kvinnor har inte rösträtt, de får inte köra bil, de är förbjudna att umgås med män utanför familjen och deras vittnesmål väger bara hälften så tungt som en mans.
Homosexualitet är förbjudet.
Den som överger religionen kan straffas med döden.

Jag hoppas att dess investerare inte utövar påtryckning på moskéns besökare och imamer att sprida wahhabistiska värderingar.

Men vem tror att någon går in med enorma miljonbelopp ( 67 milj?) och sedan inte väntar sig inflytande?
Tyvärr så tror inte jag det. Hoppas jag har fel.

Som motvikt kan man tänka vad som hänt om Svenska kyrkan bett Saudiarabien om tillstånd att bygga en Svensk kyrka i Rihad eller liknande för att sedan installera en kvinnlig homosexuell präst och utöva vår syn på frihet och mänskliga rättigheter. Det är ju inget konstigt med det men troligen skulle det aldrig komma på tal.
Saudi skulle aldrig ge sitt tillstånd och Svenska kyrkan skulle aldrig våga försöka. Jag kan ha fel men troligen inte..

I både Stockholm och Malmö har moskéerna där fått erbjudande om miljongåvor.
Men eftersom det krävdes vissa motprestationer så som att kunna påverka hur moskén skulle styras osv så tackade dessa bägge moskéer nej.
All heder åt dem för detta!
Men i Göteborg låter man Saudiska pengar rulla. Utan motprestation heter det , men efter de andra moskéernas uttalande, hur troligt låter det då?

Islamic Centers VD Bejzat Becirov sa -Vi ger oss inte ut i nån bassäng där vi kan drunkna.
Angående att man blev erbjuden 6 miljoner men tackade nej.



Jag anser det vara direkt olämpligt att låta ett land som Saudiarabien få lov att göra dessa investeringar i Sverige.
Lika dumt som om Nordkorea skulle få starta friskola här.
Eller att Gaddaffi skulle få öppna scoutläger.
Vi snackar om diktaturer och dom skall inte få lov att på minsta vis påverka vårt land.

Jag tror absolut att man kommer utöva påtryckningar och försöka påverka moskén i wahhabistisk riktning.
Jag hoppas verkligen jag har fel...


Förövrigt anser jag att Sverige inte skall ha några affärer med diktaturer så som Saudiarabien eller andra länder där makten ärvs och folket förtrycks. Det är en stor skam.

Läs gärna den här artikeln av Ainab Mutashar.

Svt SvD Gp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar