Blogvertiser

måndag 26 september 2011

Karpaltunnelsyndrom

Karpaltunnelsyndrom.

Jag hade aldrig hört talas om detta tillstånd men fick snart veta.
För 15 år sedan började jag få värk i händerna, främst på natten.
Värken var så intensiv att jag inte klarade av att överhuvudtaget göra något annat än att bara lida. Helt sjukt ont.
Föreställ dig att armarna brinner. Ungefär så.
Nerverna i händerna ligger i kläm på grund av överansträngda muskler/leder orskade av enformiga rörelser och vibrationer i arbetet. I mitt fall var det så i alla fall.

Inflammationsdämpande medicin och skenor var vad doktorn rekommenderade.
Det fungerade i 5-6 år.
Sen började känseln försvinna i händerna. Vissa saker blev omöjliga att göra.
Värken kom tillbaka. Medicin och skenor kunde bara hålla symptomen nere lite grand. Men ständiga känselbortfall i händerna, smärta och svårigheter att utföra en uppgift under lägre tid med händerna blev vardagsmat.
Till slut gick jag till doktorn och sa att det här går inte längre. Jag är sådan att jag inte springer till doktorn förrän det är outhärdligt, vilket inte alltid är så smart men sån är jag.
Han sa att operation är det enda alternativet.

Nu är det 2½ vecka sedan operation nr 1. I vänster handen. Domningarna är borta, men först när jag börjar arbeta igen kommer jag att veta om allt fungerar som det skall.

Nästa operation (i högerhanden) blir senare när jag vet att vänstern är helt bra.

Detta syndrom är inget jag önskar någon annan , för den smärta det orsakar är olidlig (i mitt fall var det så) fast jag förstått att en del bara har domningar.
Känner du att symptomen känns igen, ta dig till en doktor. Det kan dessutom vara en arbetsskada om du arbetar med händerna, utsätter dig för vibrationer osv.
Det drabbar INTE bara kvinnor!

Wikipedia 
Hos män kan karpal-tunnelsymptom uppkomma efter hårt manuellt arbete eller vid arbete med vibrerande handverktyg. Akademiska sjukhuset"

1 kommentar:

  1. Nu har det gått tre månader sedan jag opererades för karpaltunneln. Domningarna och smärtan är borta!
    Det enda som kvarstår nu är ärrvävnaden i handflatan. Den gör att jag har svårt att stödja på handflatan, exempelvis är det ömöjligt att göra en armhävning eller häva sig men hjälp av handen. Men det går nog bort med tiden.
    Jag har den typen av ärrvävnad som bildar en tjock hård bula. Men med tiden försvinner det nog. Nu skall jag snart boka ny tid för operation i andra handen.

    SvaraRadera