Blogvertiser

söndag 22 januari 2012

LCHF

Mycket snack om LCHF kost nu.
Debatter på tv osv.
Själv äter jag LCHF-aktigt och mår fint som bara den.

Jag började för 8 månader sedan med denna kost.
Varför då? Jo, när man är heltidsarbetande med stor familj osv finns det inte så mycket tid eller ork att träna regelbundet. Jag har dessutom ett arbete där jag kan arbeta mycket med kroppen.
Klart är att jag hade lite väl många kilon på kroppen och dessa var inte hälsosamma.
Banta enligt traditionell mening är ju rena vansinnet, kroppen sätts bara i svältläge och därmed bränner den betydligt mindre än normalt. Och en annan följd av detta är att kroppen när den väl får mat igen kommer att "spara" så mycket den bara kan i det fall att svälten återkommer. Helt logiskt alltså.
Så att banta traditionellt är ett mycket bra sätt att gå upp i vikt på.
Pulverdieter är rena bluffen. Jag tycker synd om de som går på den tortyren.
Det är bara bra för de som säljer skiten. Rena bluffen.

Jag har alltid haft en vilja att äta så naturligt som möjligt. Och med det menar jag inte att naturligt är natur (vissa verkar tro det och käkar allt som är grönt och frukt).
Nej, naturligt för mig menar jag. Som människa alltså.

Tänk efter lite. Vad har människan ätit större delen av vår existens?
Frukt från andra sidan jorden? Nej, inte vi här uppe i norr. Inte heller de som bor i varmare länder äter så våldsamt mycket frukt som vi manas att göra enligt alla kostrådgivare mm. Masajerna äter nästan bara kött och animalier och mår prima.

Grönsaker då? Javisst. Människan har ätit en del grönsaker, absolut. Men inga stora mängder och framförallt inte året runt.
Rotsaker har ju däremot funnits året runt. Men inte i några stora  mängder.

Så har det ju faktiskt sett ut i människans historia. Kanske fram till medeltiden. Med undantag för de som suttit vid makten osv. Dom har ju alltid kunnat förse sig med överflöd.
Men den vanliga människan. Typ 95% av befolkningen. Och de som inte haft tillgång till annat än olika sädesslag osv har ju dukat under. Blivit undernärda och sjuka.

Vad åt man då? Jo man åt mycket mejerier (när vi blev bofasta), ägg, fågel, småvilt, fisk, och de flesta djur man kunde fälla i naturen. Senare kom man på att man kunde hålla boskap på sina gårdar och därmed garanterade man sig en säker källa till proteiner men även energi.

Därför anser jag att LCHF mat är naturlig. Vi har anpassat oss till den här maten under hela vår historia.

Sedan jag började äta LCHF inspirerad mat har jag gått ner 10 kilo för den som är intresserad av sånt.
Men även har jag blivit av med min kroniska magkatarr som jag haft sedan tonåren (är 41 nu) och jag har sällan ont i lederna och ryggen vilket jag ofta hade tidigare.
Mitt humör är bättre pga att jag var extremt känslig för sockerfall. Numera har jag aldrig sockerfall.
Du vet den där känslan när all ork försvinner och man blir svag ofokuserad och skakig och har inget tålamod alls. Det enda som hjälper är mat.
Finns inte längre!
Nu om jag är hungrig känner jag det i magen men inget sockerfall överhuvudtaget!
Jag slarvade med kosten över julen vilket omedelbart fick mig att gå upp i vikt och få tillbaka sockerfall, magkatarr och mådde klart sämre rent generellt.

Så numera äter jag aldrig bröd, pasta, potatis, och sådant som innehåller socker. Däremot äter jag fett.
Allt fett. Spelar ingen roll vilket det är bara det är naturliga fetter. Margarin går naturligtvis bort. Margarin är en giftig produkt för kroppen som framställs av allt möjligt som kroppen egentligen inte tål.

Vissa tror att de som äter LCHF frossar i fett. Det är inte sant. Skillnaden är att man undviker inte fettet. Tar aldrig bort det från de produkter man äter. Fettet är en oerhört viktig källa till energi. Äter man inget fett och dessutom håller igen på kolhydrater finns risken att kroppen börjar använda protein som energikälla (svältläge) och det är inte bra. Därför måste fett ätas.
Andra påstår att hjärnan måste ha kolhydrater. Det är inte heller sant. Kroppen skapar alla de glykoser den behöver från det du stoppar i dig även om det inte är några kolhydrater i din mat. I levern tillverkas glukos från protein och fett.

Bristen på kolhydrater sätter kroppen i ketos. Ketoner som bildas från lagrat fett ersätter alltså kolhydraterna. Ett helt naturligt tillstånd. Och det påverkar inte insulinvärdena alls.

När man äter kolhydrater höjs insulinet i blodet och insulinet blockerar fettförbränningen i kroppen men bränner blodsocker. Vilket i sin tur ytterligare höjer insulinproduktionen. Hög insulinnivå bidrar till att blodsockret omvandlas till fett och fett kan ju kroppen inte använda för att det blockeras ju av insulinet.
Man blir fet..

Så, jag äter mycket ägg, mejerier, ovanjordsgrönsaker, fågel, kött. Och mår prima!

Prova själv om du inte lyckats med annat. Det är värt det.


Jag har dessutom nu börjat förstå det stora motståndet mot LCHF atkins, stenålderskost, gi osv.
Det är ju så att det är flera jättestora branscher som känner sig hotade.

Hela bantningsindustrin är hotad!
Om folk äter korrekt kost håller dom vikten mår bra och är sunda.

På vilket sätt kan då gymbranschen locka kunder?

En enorm livsmedelsindustri (bantningsindustrin) som tillverkar preparat och ersättningsmedel för att ge sken av viktnedgång hos folk ser såklart hotet.
Alla tillverkare av träningsredskap och återförsäljarna med.

Det finns ju inga pengar att tjäna på människor om dom äter normal korrekt mat! Dom håller ju vikten och slipper diabetes mm av sig själva då.
Det är naturligtvis inget företag som Itrim, viktväktarna, friskis och svettis för att nämna några önskar.

Är du nyfiken på LCHF? Googla om det , det finns hur mycket fakta som helst om det på nätet och du behöver absolut inte köpa dyra böcker i ämnet. Jag lovar. Det är gratis alltså.

Att ge sig in på en kost som LCHF eller liknande är egentligen inte att banta. Det är att byta livsstil.
Man bör aldrig börja missbruka kolhydrater igen för precis som med andra gifter skapar dom ett beroende. Ett sug. Ju mer du stoppar i dig av det desto mer vill du ha. Som nikotin eller koffein ungefär. Kroppen vänjer sig och "behöver" det sen för att fungera normalt.


Ja ja, nu har jag sagt lite om detta här med. Åsikter på det?









Om mat, Äkta vara,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar