Blogvertiser

lördag 21 januari 2012

Trängselskattens dåliga sidor

Jag vet inte om det redan tagits upp men jag vill bara tala om en av effekterna jag ser med trängselskatt i Göteborg.

En vanlig arbetare, en sådan som jobbar 0700 till 1600 ungefär.
Kanske idag har en inkomst på 20 - 25000 kr i månaden.
Kanske har en boendekostnad runt 5-7000 kr i månaden.
Är eventuellt ensamstående med barn (finns nog en del).

Den personen kommer alltså att få en ökad kostnad per månad på 620 kr i månaden.
6820 kr om året. I extra utgifter.

Trängselskatteförespråkarna säger att det är bara till att åka kollektivt istället.
Ok.
En ensamstående med en inkomst på 20000 i månaden kommer alltså att behöva minska sin inkomst rejält eller att minska sin tid med sina barn rejält.
En ny kostnad uppstår alltså. En som är svår att sätta prislapp på.
För jag tror att det finns en hel del personer i den här staden som kommer att tvingas ha sina barn ännu längre på dagis/fritids än idag.
Alternativt kommer deras föräldrars ekonomi ansträngas ytterligare.

Det är en effekt av trängselskatten som stör mig mest faktiskt.

Den kommer inte drabba de med goda inkomster eller deras barn. Och som vanligt kommer de barnen som redan är mer utsatta att komma i kläm.

För väldigt många människor i den här staden tar det en timme att åka kollektivt till och från jobbet. trots att man aldrig korsar kommungränsen (undantaget Mölndalsborna eventuellt). Samtidigt som det tar 15-20 minuter med bil.
Tidskillnaden är alltså runt 1 ½ timme om dagen. Lägg därtill en eventuell promenad och du närmar dig 2 timmar om dagen.

Jag är ingen bilkramare, jag vill dra ner på bilismen jag med men då måste man erbjuda ett fungerande alternativ först!

Det är totalt orimligt att ett barn skall behöva vara på dagis i 2 timmar extra per dag därför att det är urkass kollektivtrafik i Göteborg. Och jag har full förståelse för dem som tar bilen därför att det är det bästa valet (tyvärr) i den här staden. För alla de som inte arbetar i city eller bor där.

Det verkar som om man inte bryr sig nämnvärt om de mindre bemedlade i samhället när man driver sin politik. Som vanligt är det befolkningen i ytterområdena som tar smällen.

DET gör mig riktigt förbannad.

Varför görs inget för att kraftigt korta ner restiden på kollektivtrafiken i Göteborg? Att bygga en tågtunnel till Haga kommer knappast lösa problemet, inte för de som bor i Göteborgs ytterområden men kanske kommer det bli trevligare för de som pendlar från kranskommunerna.

Redan idag är det lättare att pendla in till Göteborg än att ta sig igenom staden.
Vem skall man bygga för i första hand?
Är det viktigare att pendlarna får det enklare att ta sig in till staden än att de som bor i den kan ta sig runt i den?

Vi behöver en ringled (kostnadsfri) för bilar.
Vi behöver en kollektivtrafik där du kan ta dig från det ena ytterområdet till det andra på under 30 minuter. Idag kan det ta som i de värsta fallen 1 timme och 30 minuter och det fortfarande inom kommunen enkel väg. Det är långsammare än de som bor i kranskommunerna.
Även om du inte bor bredvid hållplatsen skall det gå smidigt.
Vi behöver en spårtrafik och busstrafik i Göteborg där bilar och annan icke kollektivtrafik kör på annat plan.  För att minska restiden och framför allt olycksrisken.

Högbana eller tunnelbana är exempel på det.
Förövrigt undrar jag om eller hur man tänkte när man köpte in det italienska skräpet. De flesta står still på verkstad. Och de gamla vagnarna från 60 och 80 talet får göra jobbet.





GP GP GP GP GP GP GP


1 kommentar:

  1. Tack! Precis vad som kommer att hända för oss vanliga medborgare=( Konstigt att det alltid är de partierna som säger sig försvara de svaga i samhället som alltid hatar bilismen mest?

    SvaraRadera